Fase to: Utskiftning av vinduer og dører
Vindusprosjektet gjennomføres i to faser: Fase 2 er selve utskiftningen av vinduer og dører.Fase 2: Utskiftning av vinduer
3 - 4 uker før vinduene skal byttes vil vi publisere en ny fremdriftsplan. Når arbeidene settes i gang vil arbeidstid være mandag til fredag mellom kl. 07.00 og 17.00. Dersom det er behov for utvidet arbeidstid avtaler entreprenør dette med den enkelte beboer. Under er informasjon om materialer og farger som blir levert som standard. Informasjon om tilvalg utover standardlevering finner du her.
Informasjon om de nye vinduene og dørene som skal monteres i borettslaget:
- Leveres med tilsvarende åpningstype og slagretning som eksisterende vinduer og dører
- Innvendig side av karm og kramme i leiligheten leveres i fargekoden NCS S0502Y Std Hvit
- Farge på utvendige side blir enten tilsvarende eksisterende vinduer og dører (grå). Eventuell annen farge avklares av fargegruppen i vindusprosjektet
- Vridere på vinduene og dørene leveres i børstet stål
- Nye foringer og gerikter(listverk) rundt vinduene og dørene leveres glatte og i fargen hvit NCS S0502Y
Du kan se type vindu her
Informasjon om nye ventiler i yttervegg:
- Det skal etableres ventil i yttervegg i stue og på soverom i leiligheter der det ikke er ventil i dag.
- På innvendig side i leiligheten leveres ventilene med glatt klaff og snor i fargen hvit
- Ventil plasseres i hvert rom på den ene siden av vinduet i en høyde på ca. 1,8 meter. Nøyaktig plassering og høyde avklares på et senere tidspunkt.
«Rent Bygg» - Renhold Under Bygging
Prosjektet skal gjennomføres som "RENT OG TØRT BYGG". Dette betyr at arbeidsprosessene skal utformes slik at det blir minst mulig støv, tilsmussing og søl under arbeidets gang. Entreprenør skal ha den største respekt for at det arbeides i folks hjem og rengjøring skal gjøres fortløpende. Av tiltak som nevnes: Det skal støvsuges og ikke feies i oppganger. Trapper, korridorer entré etc. skal rengjøres ukentlig og skal ikke benyttes til lagring. I tillegg til dette blir det utlevert én plastrull til hver leilighet. Eier står selv ansvarlig for å dekke til møbler.
Hva en må gjøre selv
Det er beboers ansvar å rydde bort møbler, bilder o.l. min 1.5 meter foran arbeidsstedet før monteringen begynner. Gardinfester eller andre ting som er montert på eller i nærheten av vindu må også demonteres av beboer. Utvendige markiser eller persienner/screen som kommer i konflikt med vinduene og som må demonteres vil tas ned av entreprenør. Disse remonteres ikke. Elektriske ledninger som demonteres av entreprenør blir ikke montert opp igjen av entreprenør. Dette gjelder også alarm. Stikkontakt som kommer i konflikt med gerikt blir det slisset ut for. Har beboer alarmfølere på dører/vinduer? Ring inn til alarmsentralen og varsle slik at det ikke blir falsk alarm eller utrykking.
Tildekking av gulv er beboers/eiers eget ansvar. Det gjøres opp oppmerksom på at entreprenørens montører er pålagt å bruke vernesko også innendørs – under arbeidet! Om du er redd for gulvene dine, bør du bruke tykk papp for tildekking av gulv. Denne må da heltapes fast i gulvet. Arbeiderne bruker et arbeidsbelegg rundt monteringsstedet.
Ta gjerne kontakt direkte med entreprenørens snekkere på stedet dersom det oppdages en skade eller annet slik at de kan ha mulighet til å ordne opp i det med en gang. Det vil forkorte eventuell reklamasjonstid betraktelig.